Dutch Design Week + The Forward Club = heel veel inspiratie

Het begint na vier jaar een heuse traditie te worden: een dag met The Forward Club op pad tijdens Dutch Design Week (DDW). DDW is geweldig, maar ook letterlijk heel groots. Om te voorkomen dat we overweldigd worden of de hele dag fomo-end rondrennen, gaan we altijd mee met de tour van The Forward Club. Zij selecteren van tevoren een mooie mix van ongeveer 15 ontwerpers. Ze voorzien alle projecten van context en uitleg en nodigen waar mogelijk de ontwerpers uit om zelf meer te vertellen.

DDW inspiratie: een top 5

Elk jaar is weer verassend, ontroerend, schokkend, grappig, mooi en hoopgevend. 

We hebben te veel gezien om alles te benoemen. Daarom hebben we, met moeite, een top-5 in willekeurige volgorde gemaakt van projecten die prachtig laten zien hoe je met visualisaties informatie en ideeën tot leven brengt.

Bakkie040: het antitekst café

Wist je dat één op de zes volwassenen in Nederland moeite heeft met lezen en schrijven? 

Het café Bakkie040 van Mounir Toub creeërt bewustwording over laaggeletterdheid. Geen letter te vinden in deze koffietent, wel heel veel iconen en visuele elementen. 

Op de foto zie je de menukaart. Een zaak naar ons hart 💙

The Give-shop

Foto van een eental kaarten. De voorste heeft de tekst: I give you the gift of giving a shit

In deze winkel staat eens niet het consumeren centraal, maar juist het geven; iets delen wat je kunt missen. En dat concept wordt tot leven gebracht in een interactieve en vrolijk vormgegeven setting. 

Sociaal ontwerper Fides Lapidaire creëerde deze omgekeerde giftshop voor spullen en vaardigheden samen met experts van Sweco, als project om na te denken over gebiedsontwikkeling vanuit de basis van ‘giving’. 

My Dream Bunker, available in 2123

Speelgoed voor de kinderen in de toekomst. Deze Dream Bunker van Sophia Schullan heeft niet veel uitleg nodig… vooral even goed kijken naar alle details in dit ‘huis’.

You scream, I scream, we all scream

Het antarctisch ijs smelt sneller dan ooit. En dat leidt tot problemen. Heel veel problemen. 

Hoe kun je het ijs breken en mensen aan de praat krijgen over zo’n groot probleem?

Het ontwerp van Merel Witteman & Roderick van de Wal gebruikt ijs om ons over ijs te laten praten!

Wij weten nu hoe Sea Level Rise Ice op een stokje smaakt…  

Weet jij hoeveel water jouw etentje kost?

Het afstudeerproject van Eva Hartogs heet ‘Drup’. Door middel van een food experience wilde ze bewustzijn creëren over de water-footprint van ons eten: dat deed ze met een heel mooi en origineel diner vol unieke en prachtige gerechten met sprekende namen op tafellinnen vol info en op zelf-ontworpen passende bordjes … aan alle informatieve details was gedacht! 

En weet jij hoeveel water één cherry tomaatje kost?

brainstorm

Interesse?

Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op om dit te bespreken.