Op zoek naar de betere balans tijdens Dutch Design Week

Tekst door: Anouk, onze information designer

Volgend jaar gaan we langer. Maar zelfs met één dag Dutch Design Week (DDW) kan je weer tijden voort. Er is zoveel te zien en te ervaren, de eye openers, inspiratie en prachtig-mooie ideeën vliegen je om de oren. 

"Dutch Design Week (DDW) riep dit jaar met het thema The Greater Number op kritisch te kijken naar onze manier van produceren en consumeren. Op het grootste ontwerpfestival van Noord-Europa was te zien hoezeer ontwerpers bezig zijn met het vinden van de juiste balans, niet naar minder of naar meer maar naar beter."

Dit jaar pakte ik het anders aan

Niet zelf rondstruinen, maar mee met de trend tour van The Forward Club. Beetje spannend, maar het bleek verassend tof om het stuur uit handen te geven en een dikke plus om met een groep mensen (met allerlei achtergronden) te kletsen over wat je ziet en ervaart.

Waar ik normaal te veel in te weinig tijd wil zien (fomo-dingetje), was er nu meer tijd voor een kleiner maar gevarieerd aanbod. We gingen uitgebreid in gesprek met de makers -want daar was dus tijd voor- en daardoor maken de projecten veel meer indruk. Na de tour was er tijdens de lunch en een jamsessie uitgebreid tijd om na te praten over alle indrukken en inspiratie. 

geen high tech en bling bling, maar vooral duurzaam, circulair, recycling en inclusiviteit

Prachtig om te zien dat veel designers aan het zoeken zijn naar allerlei manieren waarop we in de toekomst duurzamer, schoner en/of gezonder kunnen produceren en consumeren. Mooie natuurlijke tinten, prachtige en duurzame materialen en projecten over inclusie en sociale interactie voerden de boventoon. 

Terwijl ik net in het nieuws lees dat het KNMI de verwachte zeespiegelstijging naar boven bijstelt, put ik hoop uit de designs en plannen die ik tegenkwam; het is duidelijk dat zorgen over de klimaatverandering enorm leven onder designers. Hopelijk worden veel van de plannen en producten straks gemeengoed. 

Inspiratie to the max

Uiteraard kan ik ook veel van wat ik heb gezien direct of indirect betrekken op ons werk bij lucy & claire. Benieuwd op welke manier of hoe dat doorsijpelt in ons werk? 

Onaf is prima!​

We zagen veel projecten waarbij het concept of het design nog niet af was. En dat was prima. Het was zelfs extra uitnodigend. Je wordt betrokken, en door die interactie blijft de info beter hangen. 

Een mooi voorbeeld is dat van Goedgrutter. Zij bedenken allerlei ideeën om mensen te verleiden in de supermarkt gezonder te kopen. Ze zijn nog volop in ontwikkeling, druk op zoek naar een supermarkt die hier voor open staat en vroegen alle bezoekers om ideeën en reacties ter inspiratie. 

De kracht van ‘onaf’ kan ook bij informatiedesign van pas komen. Eerder concepten delen onder een klein deel van je doelgroep om feedback te verzamelen is een bekende manier om concepten eerst te testen. Maar wat als onaf juist de bedoeling is? Dat een oplossing juist werkt vanuit die gedachte … interessant idee, toch? 

Inclusiviteit

De Embassy of Inclusive Society is in eerste instantie een pleidooi voor meer diversiteit onder ontwerpers. Want is het niet vreemd dat ontwerpers voor iedereen ontwerpen, terwijl deze groep ontwerpers (nog) geen eerlijke representatie is van de samenleving?

“Ontwerpers met een niet-Westerse culturele achtergrond, vrouwelijke ontwerpers, ontwerpers uit lagere economische klassen en ontwerpers met een fysieke beperking zijn ondervertegenwoordigd. Voornamelijk hoogopgeleide witte mannen ontwerpen producten die iedereen gebruikt, waardoor die niet altijd passen bij de identiteit, levensstijl of culturele achtergrond van de gebruikers.” (ddw.nl)

We werden in deze ruimte  ondergedompeld in allerlei hele mooie projecten. Eentje die er uitsprong was ‘Haptic Aesthetics‘. Haptics of Cooking is een serie prachtige keukentools om de onafhankelijkheid van slechtzienden te verbeteren. 

Een ander mooi project is Chromarama. Dit zijn geweven wandtapijten speciaal ontworpen voor verschillende vormen van kleurenblindheid. Chromarama vraagt hiermee aandacht voor de verwaarloosde rol van visuele beperkingen in design.

Ik kwam hier tot de realisatie dat ons werk lang niet altijd toegankelijk is voor iedereen. Door onze visuele insteek sluiten we bijvoorbeeld heel vaak een groep buiten; kleurenblinden, slechtzienden en blinden. Mijn voornemen is om me hier veel meer in te gaan verdiepen. To be continued dus…
 

Verhalen en data visualiseren. Het kan op zoveel mooie, tastbare manieren

Heel gaaf om tijdens DDW te zien hoe verschillende designers van data, informatie en verhalen iets tastbaars maken. Extra indrukwekkend als je ervaart hoe je op die manier mensen nieuwsgierig maakt en een gesprek en of bewustwording kan starten.

Het kleed is het resultaat van een project van Gregor Jahner, genaamd ‘Journey through Jerusalem’. Het (prachtige!) kleed komt voort uit de persoonlijke data tijdens zijn verblijf in Jeruzalem. Dit project draait om de vraag of het een verschil maakt als we design objecten meer linken aan onze persoonlijkheid en ons leven; verhoogt dit de waarde, blijft het dan langer van waarde en is dit een oplossing voor de ‘fast fashion society’? 

De sokken vormen een onderdeel van de serie ‘Temperature Textiles’ van Raw Color. Het doel van het project is om data over klimaatverandering te manifesteren in een reeks textielobjecten. Het zijn allemaal prachtige producten die ook nog eens heel mooi informeren over klimaatverandering.

In het project ‘Value // Values van Studio Nienke Hoogvliet + Tim Jongerius wordt je gevraagd de prijs van twee kleden in te schatten. Als je daarna de verhalen, feiten en kosten achter een object kent en begrijpt (het proces van schaap tot eindproduct), heeft dat dan invloed op de manier waarop je het waardeert?

En tot slot het waanzinnige kleurrijke jasje van Community Couture. Het jasje is vormgegeven aan de hand van reacties van 37 mensen op de vraag “How does the world look or feel to you right now?”. Het handgemaakte jasje (600 uur werk!) is gemaakt van afgedankte stof uit een t-shirtfabriek, heel precies op een patroon aangebracht om verspilling te voorkomen. Een jasje vol verhalen dus. En op DDW hebben ze bezoekers om input gevraagd en liggen er dus weer veel verhalen klaar, waar ze mee aan de slag gaan. Ook dit project is een reactie op de fast fashion industrie en de zoektocht naar het creëeren van kleding die de waarde behoudt. 

trend tour zorgde voor de betere balans

Lieke en Talisa, bedankt voor jullie tour! Erg goed bevallen om op deze manier inspiratie op te doen. In plaats van heel veel in weinig tijd, was het heerlijk om minder in meer rust te bekijken en te kunnen bespreken met een leuke club mensen.

Deel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
samen aan het werk

Interesse?

Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op om dit te bespreken.