Branding

Vrijheidsvinder: huisstijl en logo

Vrijheidsvinder is een platform over het creëren of terug vinden van je eigen vrijheid, zowel in je werk als in je privé leven. Je vindt er blogs, interviews en boekrecensies over vrijheid en het ontdekken van een vrijer leven.

Opdracht

Ontwikkel een visuele identiteit – logo en huisstijl – voor Vrijheidsvinder. De huisstijl dient een breed publiek aan te spreken, personen in de leeftijd van 35 – 65 jaar die meer vrijheid willen ervaren in het leven.

De wensen voor de stijl waren een warm en helder kleurpalet en een strakke en duidelijk leesbare typografie.

Onze aanpak

In nauwe samenwerking met de oprichter van Vrijheidsvinder, Annemarie van Lankveld, hebben we gezocht naar een visuele stijl die past bij de kernwaarden en het karakter van het platform: vrij, nuchter/praktisch, eerlijk en een balans van energiek en rust.

Aan de hand van moodboards hebben we eerst een aantal stijlrichtingen verkend, voordat we de huisstijl zijn gaan ontwikkelen.

De huisstijl

We hebben ons laten inspireren door de golven van de zee (een geliefde plek van Annemarie). Golven relateren aan de tegenstellingen die je in het leven ook tegenkomt: up & downs, meegaand of juist terugtrekkend, kalm of woest, speels of serieus.

De tegenstellingen laten we op een aantal manieren terugkomen. Allereerst in de kleurcombinatie in de merknaam (dit komt ook de leesbaarheid ten goede). Ook zie je het terug in afgeronde hoekjes in de hoekige letter ‘V’. In het merkicoon zie je het contrast terug in de combinatie van de hoekige V met ronde vormen van de golf.

We spelen met de twee V’s uit de merknaam. De ene V heeft een ronde hoek aan de linker poot; de andere aan de rechter poot. Deze twee vormen combineren we tot de ‘V’ die gebruikt wordt in het merkicoon. De ‘V’ haakt als vorm (pijl) ook mooi aan bij het zoeken / richting vinden.

studio lucy & claire is verantwoordelijk voor:

  • Ontwikkeling mood boards en huisstijlconcepten
  • Design logo en huisstijl
  • Design social media posts