Infographic
LAZ: vormgeving van een kennisoverzicht
Het Landelijk Actieplan Zeggenschap (LAZ) biedt zorgprofessionals, leidinggevenden en bestuurders in de zorg concrete handvatten om zeggenschap te versterken. Want zeggenschap in de zorg maakt de kwaliteit van zorg én de tevredenheid over het werk beter.
Achtergrond
De zorg kent veel uitdagingen voor de toekomst. Zoals een groeiende zorgvraag, meer complexe zorg, hoge werkdruk en hoog verloop van personeel. De stem van de zorgprofessional is onmisbaar voor goede, toekomstbestendige zorg en meer werkplezier; zij weten als geen ander hoe het beter kan. Dat vraagt om zeggenschap van professionals: je stem laten horen, zelf beslissen als het over jouw vak gaat, meepraten, meebepalen en invloed uitoefenen.
Daarom hebben twee beroepsverenigingen en vijf werkgeversorganisaties een Landelijk Actieplan Zeggenschap (LAZ) opgesteld. Een gezamenlijk plan om de professionele zeggenschap van professionals in de zorg, jeugdzorg en het sociaal werk te versterken.
Opdracht: kennisoverzicht
Het LAZ vroeg ons een visueel en helder kennisoverzicht te maken van de tools en lessen die LAZ in het afgelopen jaar heeft ontwikkeld en opgehaald. De doelen van dit overzicht:
- Het begrip over het belang van zeggenschap vergroten
- Een terugblik: wat heeft LAZ het afgelopen jaar opgeleverd?
- Aanzetten tot actie om zeggenschap in de eigen organisatie (verder) te versterken met behulp van de ontwikkelde kennis en producten; helder, concreet en praktisch uiteengezet
- Organisaties helpen gerichter nieuwe subsidies aan te vragen bij de tweede subsidieronde.
De primaire doelgroep zijn de professionals in zorg, sociaal werk en jeugdzorg. Belangrijk is dat ook bestuurders, leidinggevenden en HR-professionals de waarde van zeggenschap inzien en worden aangezet tot actie. Deze groep is onmisbaar om zeggenschap van de professionals te versterken.
Het resultaat: een poster
We hebben een energieke en kleurrijke poster ontworpen. Deze geeft richting aan iedereen die een stap wil zetten om met zeggenschap aan de slag te gaan. In het kennisoverzicht zijn alle activiteiten en hulpmiddelen opgenomen die het LAZ heeft ontwikkeld. De poster kan gemakkelijk digitaal met collega’s gedeeld worden of opgehangen in de organisatie.
We hebben de inhoud, opbouw, teksten en vormgeving van de poster stapsgewijs ontwikkeld op basis van meerdere werksessies met het team van het LAZ. De poster is ook voorgelegd aan de doelgroep tijdens klankbordsessies, waardoor we de opzet nog beter af konden stemmen op hun begrip en behoeftes.
Heel fijn hoe snel studio lucy & claire de inhoud eigen maakte en snapte wat er nodig was voor onze brede doelgroep. Er lag een strakke deadline, maar door hun stapsgewijze aanpak verliep het proces heel soepel. Daardoor konden we gezamenlijk ontspannen toewerken naar een prachtig eindresultaat: twee nieuwe communicatiemiddelen die in tekst en beeld staan als een huis.
Jannika van Wijk, Communicatieadviseur bij het LAZ
studio lucy & claire is verantwoordelijk voor:
- projectmanagement
- informatie-analyse, brainstorm en conceptverkenning voor poster
- opbouw, verhaallijn en copy poster
- vormgeving poster
- vormgeving online webpagina