Welkom in 2024! Het begin van een nieuw jaar nodigt uit om terug én vooruit te kijken. Dat gaan wij ook doen met ons favoriete onderwerp informatiedesign. We lichten een aantal trends en ontwikkelingen uit die ons opvallen. De lijst is zeker niet compleet, maar als we daar de tijd voor nemen staat deze blog pas eind 2024 op de site 😉
1. Beweging: video en animaties
Infographic video’s (of animaties of explanimations) zijn al enorm gegroeid in populariteit en dat zal alleen maar groter worden in 2024. Ze brengen complexe informatie op een laagdrempelige, boeiende en vaak leuke manier over aan de kijker. Met animatie kan vaak gemakkelijker iets uitgelegd worden. Ook trekt het de aandacht, dus minder kans dat de doelgroep de boodschap mist. Een fijne en effectieve manier van communiceren dus.
Een ander voordeel is dat video’s snel en makkelijk worden gedeeld (via sociale-mediaplatforms), waardoor ze een nog groter publiek kunnen bereiken.
We vinden animaties een heerlijke uitdaging om te maken. Net zo belangrijk, we zien en horen dat animaties onze klanten veel opleveren.
2. Inclusiviteit
Ook de designwereld pakt steeds meer verantwoordelijkheid om de diversiteit van de wereld om ons heen te representeren. In informatiedesign zien we dit bijvoorbeeld terug in de illustraties van mensen, gezinssamenstelling, fysieke kenmerken, etc. We zien dat ontwerpers steeds meer kiezen voor afwisseling.
Deze ontwikkeling gaat uiteraard verder dan de visualisaties van personen. Op een breder vlak wordt bijvoorbeeld meer en meer rekening gehouden met mensen met een visuele beperking. Bijvoorbeeld door het gebruik van grotere letters, grote kleurcontrasten tussen achtergrond en tekst, duidelijk leesbare lettertypes, etc. We proberen hier in ons eigen werk ook bewust mee om te gaan, maar het is soms een uitdaging; zeker in een visueel vak als het onze. Maar dat is geen excuus het niet of weinig te doen. Het blijft hoog op onze lijst staan.
3. Lekker persoonlijk
Als informatie en data over onszelf gaat, zijn we geboeid. Altijd leuk om meer over jezelf te ontdekken, toch? Bedrijven hebben toegang tot een enorme hoeveelheid persoonlijke data. Deze delen we soms zelf, al hebben we lang niet altijd door wat en hoeveel we nog meer delen.
Bedrijven kennen onze nieuwsgierigheid en interesse in persoonlijke inzichten. En dus zie je steeds vaker visuele informatie en data terugkomen die helemaal is afgestemd op de persoon zelf. Vaak mooi vormgegeven en fun om te delen op social media.
4. Kunst of dataviz?
Hoewel Piecharts, lijngrafieken en andere diagrammen nooit overbodig worden, valt het op dat informatiedesigners met innovatieve en creatieve projecten steeds vaker in de schijnwerpers komen te staan. Kunst of datavisualisatie? Het is soms een grijs gebied. Maakt niet uit, inspirerend is het zeker!
5. Retro
Even een stijltrendje tussendoor. De meer algemene trends binnen de designwereld volgen we natuurlijk ook graag. De terugkomst van de jaren ’90! De ‘vintage’ trends die het al een tijdje lekker doen, blijven langskomen. Pixels, heldere kleurenpaletten, special effects, etc. Je ziet ze overal terug. Van posters tot verpakkingen. Wij zijn wel fan van een beetje nostalgie in design.
Bedenk natuurlijk wel of dit over een jaar nog hedendaags is en past het bij jouw verhaal, de info en je doelgroep?
6. Een lijst zonder AI kan natuurlijk niet
AI is zich meer en meer aan het verweven in onze levens. Ook (digitale) ontwerpers ontkomen er niet aan. We zijn hiermee nog volop aan het uitproberen, klooien en leren. We zijn (nog?) niet heel bevreesd dat AI onze banen of creativiteit afpakt. Het helpt ons vooral werk wat sneller en productiever uit te voeren. Een extra paar supersonische hersenen die met ons meedenken. En de software die we veel gebruiken raakt inmiddels steeds voller met hulp en nieuwe opties.
Gezien de snelheid waarmee AI zich ontwikkelt beseffen we dat er nog veel, heel veel, gaat veranderen. We zijn alleen niet de experts die je daar meer over kunnen vertellen. Jij wel? We horen ‘t graag!
7. Activisme ✊
Een mooie en wellicht zelfs noodzakelijke ontwikkeling is dat we steeds vaker zien dat informatiedesigners hun skills inzetten voor het creëren van aandacht voor en duidelijke informatie over onrecht, oorlog, klimaat, gelijke rechten en andere activistische doeleinden. Dat gebeurt lang niet altijd vanuit een journalistiek platform, sommigen doen het juist op persoonlijke titel.
Data en info duidelijk georganiseerd, gevisualiseerd en in de context laten zien heeft meer impact dan tekst alleen.
8. Processen in beeld brengen
We merken dat er meer aandacht is voor het visualiseren van informatie en dat ons vak informatiedesign meer ‘mainstream’ wordt (yay!). Een ontwikkeling die we binnen onze studio ook zien, is dat klanten ons steeds vaker weten te vinden voor het in kaart brengen en visualiseren van processen, een van onze ‘expertises’.
Visualiseren van processen binnen een organisatie zorgt voor een gedeeld beeld. Kennis en ervaring worden makkelijker gedeeld. En het maakt het gemakkelijker te beoordelen wat goed gaat en waar moet worden bijgestuurd. Dit laat zien hoe bruikbaar informatiedesign ook binnen organisaties kan zijn.
Mis je nog trends in ons lijstje informatiedesign in 2024?
Zijn er ontwikkelingen of trends op het gebied van informatiedesign in 2024 die wij hebben gemist? Neem contact op, dan vullen we de lijst verder aan.