Waarom is visualiseren van informatie zo belangrijk?

Hoe wij in de oertijd communiceerden is niet te vergelijken met nu: onze taal was nog niet ontwikkeld tot wat het nu is.  Tegenwoordig hebben spullen, emoties, processen en gebeurtenissen een naam en kunnen we schrijven (vastgelegde taal) om met elkaar te communiceren.

In de oertijd tekenden mensen wat zij aan elkaar wilden vertellen. Het visualiseren van informatie was in die tijd dus dé manier om informatie over te brengen en bewaren. Overgebleven grotschilderingen vertellen ons nu de verhalen over hoe zij leefden in die tijd. 

Foto van een grotschildering
Foto van Grayson Furguson

Hoewel we als menselijke soort enorm zijn veranderd (we lopen rechtop, sturen e-mails met lappen tekst en halen ons voedsel bij de supermarkt) is ons oerbrein nog steeds hetzelfde. Daardoor denken we voor een groot deel nog steeds in beelden.

Een visueel kijkje in ons brein

Om ons visuele oerbrein te begrijpen nemen we een kijkje in onze hersenen.
We delen, om het overzichtelijk te houden, ons brein in drie delen:

  1. het oerbrein  – ook wel reptielenbrein genoemd
  2. het limbisch brein – ook wel het zoogdierenbrein
  3. het moderne brein – de neocortex
visualisatie van het brein in drie delen

Oerbrein versus neocortex

We laten het limbische systeem even voor wat het is en zoomen in op ons oerbrein en het moderne brein. We willen de verschillen tussen deze twee breinen benadrukken en zetten de twee met hun kenmerken en functies daarom tegenover elkaar:

icoon brein Oerbrein Moderne brein

Leeftijd

500 miljoen jaar
100 duizend jaar

Bepaalt

Onbewuste instincten, intuïtie en drijfveren
Taal en bewust redeneren

Wordt vertaald naar

Reacties en gedragingen

Nadenken en argumenteren

Kenmerken

Visueel, snel, associatief, gemakkelijk en impulsief

Langzaam, gecontroleerd, logisch en denken

Doel

Overleven

Mee kunnen doen in de moderne, steeds complexere tijd

Onze manier van communiceren is veranderd

We zijn dus op een andere manier met elkaar gaan communiceren; via taal, beeld en in schrift in plaats van alleen met beeld en misschien via klanken.

Maar onze hersenen zijn daar niet altijd op ingesteld. Veel van wat we doen en hoe we reageren wordt immers nog steeds bepaald in ons (visueel ingestelde) oerbrein. 

We leven niet meer in de oertijd. Waarom is informatie visualiseren toch belangrijk?

informatie visualiseren_golf van info

Er komt elke dag weer een overdaad aan informatie op ons af. En de hoeveelheid daarvan wordt er in ons digitale tijdperk niet kleiner op. In vergelijking met 20 jaar geleden verwerken wij dagelijks 20 keer meer informatie.

Als jij je doelgroep wilt informeren en je wilt dat jouw boodschap tussen die gigantische hoeveelheid informatie opvalt, kun je het oerbrein een handje helpen door die informatie visueler aan te bieden.

Een greep uit de cijfers die de noodzaak van visualisaties ondersteunen:

informatie_visualiseren_visuele_mensen

90% van de informatie die naar de hersenen wordt gestuurd, is visueel.

Het menselijk brein verwerkt afbeeldingen 60.000 x sneller dan tekst.

informatie_visualiseren_onthouden

Mensen onthouden 10% van wat ze horen, voeg daar beeld bij en 65% wordt onthouden.

informatie_visualiseren_overtuigend

Het loont de moeite om je presentatie te ondersteunen met beeld. 67% van het publiek is overtuigd na een visuele presentatie. Bij een mondelinge presentatie is dat 50%.

informatie_visualiseren_infographics

Infographics van goede kwaliteit krijgen meer aandacht dan tekstartikelen; ze worden 30 keer vaker gelezen.

informatie_visualiseren_uitnodigend

Ook het gebruik van kleur speelt een rol. Tekst voorzien van illustraties in kleur worden tot 80% meer gelezen.

Toegankelijke informatie met behulp van visuele communicatie

Wij geloven dat iedereen recht heeft op toegankelijke informatie. Visueel communiceren speelt daarin dus een belangrijke rol, zeker als het complexe materie betreft. Daarom combineren we de inhoud altijd met design.  

Nieuwsgierig wat visuele communicatie voor jouw organisatie kan betekenen? We denken graag met je mee. Bel of mail ons voor een kennismaking. 

 

Bronnen:
Alleyne, R. (11 Feb 2011). Welcome to the information age – 174 newspapers a day. The Telegraph.
http://misrc.umn.edu/workingpapers/fullpapers/1986/8611.pdf
http://www.brainrules.net/vision
Wharton School of Business. ‘Effectiveness of Visual Language Presentations’. MacroVU, Inc. 
Green, R. (1989). The Persuasive Properties of Color, Marketing Communicatio

samen aan het werk

Interesse?

Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op om dit te bespreken.