Hoe wij in de oertijd communiceerden is niet te vergelijken met nu: onze taal was nog niet ontwikkeld tot wat het nu is. Tegenwoordig hebben spullen, emoties, processen en gebeurtenissen een naam en kunnen we schrijven (vastgelegde taal) om met elkaar te communiceren.
In de oertijd tekenden mensen wat zij aan elkaar wilden vertellen. Het visualiseren van informatie was in die tijd dus dé manier om informatie over te brengen en bewaren. Overgebleven grotschilderingen vertellen ons nu de verhalen over hoe zij leefden in die tijd.
Hoewel we als menselijke soort enorm zijn veranderd (we lopen rechtop, sturen e-mails met lappen tekst en halen ons voedsel bij de supermarkt), is ons oerbrein nog steeds hetzelfde. Daardoor denken we voor een groot deel nog steeds in beelden.
Een visueel kijkje in ons brein
Om ons visuele oerbrein te begrijpen nemen we een kijkje in onze hersenen.
We delen, om het overzichtelijk te houden, ons brein in drie delen:
- het oerbrein – ook wel reptielenbrein genoemd
- het limbisch brein – ook wel het zoogdierenbrein
- het moderne brein – de neocortex
Het oerbrein
Het oudste brein, vandaar de bijnaam ‘reptielenbrein’, zit onderaan; in het ruggenmerg en de hersenstam. Hierin ligt de basis voor onze levenskracht en gevoel. Dit deel is verantwoordelijk voor overlevingsgericht gedrag.
Het limbisch brein
Hier zitten onze emotionele responsen. Het stelt ons in staat om ons emotioneel te verbinden met anderen om ons heen. Het wordt ook wel het ‘zoogdierenbrein’ genoemd, omdat zoogdieren (anders dan reptielen) emoties kennen.
Het moderne brein
Evolutionaire gezien het jongste deel. Met dit deel organiseren we onze logische denkprocessen zoals redeneren, analyseren, interpreteren, plannen, spreken en orgainseren.
Oerbrein versus neocortex
We laten het limbische systeem even voor wat het is en zoomen in op ons oerbrein en het moderne brein. We willen de verschillen tussen deze twee breinen benadrukken en zetten de twee met hun kenmerken en functies daarom tegenover elkaar:
Onze manier van communiceren is veranderd
We zijn dus op een andere manier met elkaar gaan communiceren; via taal, beeld en in schrift in plaats van alleen met beeld en misschien via klanken.
Maar onze hersenen zijn daar niet altijd op ingesteld. Veel van wat we doen en hoe we reageren wordt immers nog steeds bepaald in ons (visueel ingestelde) oerbrein.
We leven niet meer in de oertijd. Waarom is informatie visualiseren toch belangrijk?
Er komt elke dag weer een overdaad aan informatie op ons af. En de hoeveelheid daarvan wordt er in ons digitale tijdperk niet kleiner op. In vergelijking met 20 jaar geleden verwerken wij dagelijks 20 keer meer informatie.
Als jij je doelgroep wilt informeren en je wilt dat jouw boodschap tussen die gigantische hoeveelheid informatie opvalt, kun je het oerbrein een handje helpen door die informatie visueler aan te bieden.
Een greep uit de cijfers die de noodzaak van visualisaties onderbouwen:
90% van de informatie die naar de hersenen wordt gestuurd, is visueel.
Het menselijk brein verwerkt afbeeldingen 60.000 x sneller dan tekst.
Mensen onthouden 10% van wat ze horen, voeg daar beeld bij en 65% wordt onthouden.
Het loont de moeite om je presentatie te ondersteunen met beeld. 67% van het publiek is overtuigd na een visuele presentatie. Bij een mondelinge presentatie is dat 50%.
Infographics van goede kwaliteit krijgen meer aandacht dan tekstartikelen; ze worden 30 keer vaker gelezen.
Ook het gebruik van kleur speelt een rol. Tekst voorzien van illustraties in kleur worden tot 80% meer gelezen.
Toegankelijke informatie met behulp van visuele communicatie
Wij geloven dat iedereen recht heeft op toegankelijke informatie. Visueel communiceren speelt daarin dus een belangrijke rol, zeker als het complexe materie betreft. Daarom combineren we de inhoud altijd met design.
Nieuwsgierig wat visuele communicatie voor jouw organisatie kan betekenen? We denken graag met je mee. Bel of mail ons voor een kennismaking.
Bronnen:
Alleyne, R. (11 Feb 2011). Welcome to the information age – 174 newspapers a day. The Telegraph.
http://misrc.umn.edu/workingpapers/fullpapers/1986/8611.pdf
http://www.brainrules.net/vision
Wharton School of Business. ‘Effectiveness of Visual Language Presentations’. MacroVU, Inc.
Green, R. (1989). The Persuasive Properties of Color, Marketing Communicatio