Blog van: Marjolein de Smit, jr. informatiedesign
Een gezichtje met tranen van het lachen, een duimpje omhoog, een aapje met zijn handen voor zijn ogen en een raket die die ruimte inschiet. Welke emoji’s gebruik jij graag? Of ben je juist fel tegenstander?
Inmiddels zijn er genoeg emoji’s om uit te kiezen. En er komen geregeld nieuwe bij. In september van dit jaar zijn er nog 31 nieuwe emoji’s goedgekeurd, waaronder een high five, kwal, ezel en sambaballen.
De informatieve rol van emoji’s
Ik hoor je denken: ‘Wat heeft dit met informatiedesign te maken?’ Emoji’s zijn eigenlijk icoontjes. Ze worden veel gebruikt om tekst te ondersteunen of verduidelijken en wanneer ze op zichzelf gebruikt worden brengen ze ook een gedachte of emotie over.
De toon en betekenis van tekst worden door het toevoegen van icoontjes duidelijker. Ze zijn universeel en bieden een alternatief voor de handgebaren en gezichtsuitdrukkingen waar we face-to-face veel informatie uit halen.
De toon van een bericht verandert door een emoji:
Een emoji zegt op zichzelf soms ook al genoeg:
Nieuw is het zeker niet
Deze snelle vorm van communiceren is niet nieuw. Sterker nog; al rond 3000 v.Chr. legden de Soemeriërs (een volk dat leefde in het gebied dat wij nu kennen als Irak) hun handelsadministratie vast op platte tabletten van klei. Eerst met tekeningen van vis, brood, graan en water. Omdat het tekenen veel tijd kostte, werden de illustraties steeds abstracter. De visuele gelijkenis werd minder belangrijk, het idee erachter des te meer.
Wat maakt emoji’s zo populair?
De meest gebruikte emoji ter wereld is het gezichtje met tranen van het lachen. Deze geeft ironie aan, hij wordt gebruikt om te laten zien dat iemand een grapje maakt of iets grappig vindt. Face-to-face wordt ironie duidelijk door lichaamstaal en toon. Emoji’s zijn dus een digitaal alternatief voor deze non-verbale signalen. Belangrijk, want dit voorkomt miscommunicatie of verwarring.
Wat opvalt, is dat emoji’s met één specifieke betekenis minder gebruikt worden. De stoel-emoji wordt bijvoorbeeld weinig gebruikt, omdat het bijna nooit bruikbaar is.
Emoji’s met meerdere betekenissen zijn een stuk populairder. Neem bijvoorbeeld de raket-emoji: deze staat niet alleen voor ruimtereizen, maar staat ook voor vooruitgang en grote veranderingen. Of de nagellak-emoji. Dit icoontje staat niet alleen voor het lakken van je nagels, maar betekent ook “niet mijn probleem”. Dit soort emoji’s ‘zeggen’ meer en worden daarom vaker gebruikt.
Mijn eigen emoji gebruik puilt uit van de hartjes
Ik ben in mijn Whatsapp berichten gedoken. Het rode hartje is een duidelijke favoriet. Deze stuur ik vaak in berichtjes naar mensen die dichtbij me staan, zoals mijn beste vrienden. Ook gebruik ik hem veel op zichzelf: bijvoorbeeld als reactie op een lief berichtje. Na het rode hartje zijn mijn meest gebruikte emoji’s het gezichtje met tranen van het lachen en het lachende gezichtje met hartjes.
Emoji’s kunnen ook verwarren
Wat voor de ene persoon een overduidelijke emoji is, is dat niet per se voor de ander. Dit bleek laatst in de podcast ‘Marc-Marie & Aaf vinden iets’. Emoji’s hoeven voor Marc-Marie niet en hij vraagt zich af waar die emoji waarbij een kus uit een oog komt toch op slaat:
“Emoji’s daar ben ik helemaal niet van, dat zal je mij niet zien doen. … Die ene waar dat hartje uit dat oog komt? … Ooo is dat een kusje?!”
Kortom:
Emoji’s kunnen teksten ondersteunen. Ze verduidelijken de toon van een bericht, kunnen symbolische betekenissen hebben en zijn soms een alternatief voor non-verbale communicatie. Maar het gaat ook wel eens mis 🙂
Bron: Het zonder woorden-boek. Lilian Stolk