We gaan ervan uit dat je jouw doelgroep wilt bereiken wanneer je jouw verhaal, data of kennis deelt met de buitenwereld. Dat is logisch.
Informatie voorzien van visuele elementen zorgt ervoor dat je verhaal opvalt en de aandacht trekt. Maar er is nog een bijkomend voordeel wanneer je visualisaties toevoegt aan je tekst. In dit artikel lees je daar meer over.
Afbeeldingen helpen informatie beter te onthouden
Hoe zit dat? 75% van de sensorische neuronen van onze hersenen zijn gewijd aan visuele verwerking. En van alle informatie die onze hersenen verwerken, worden afbeeldingen daardoor veel sneller onthouden dan woorden.
Tientallen jaren van onderzoek hebben dit bewezen en het heeft de naam “The Picture Superiority Effect” gekregen. Met andere woorden, afbeeldingen zijn superieur aan woorden als het gaat om het oproepen en herkennen van informatie*.
Visualisaties triggeren ons om informatie uit ons langetermijngeheugen te halen, zo worden heel snel verbindingen met reeds opgeslagen informatie gelegd. Dit helpt om de informatie steviger in de hersenen te verankeren; en dus onthouden we het beter.
We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken, mensen zijn visuele wezens
Het loont dus de moeite om niet alleen aandacht te besteden aan je teksten, maar ook de tijd te nemen om je inhoud te voorzien van (passende) visualisaties. Het vergroot de impact en effectiviteit. Zeker in deze tijd, waarin we worden overspoeld door informatie. Doe je verhaal en informatie een plezier; vertel het niet alleen, maar laat het ook zien!
* John Medina, Brain Rules, 2008