Bij informatiedesign wil je de focus leggen op de meest belangrijke informatie. Hoe leg je de nadruk op een specifiek element, zodat dat direct de aandacht trekt?
Onderscheid eerst de essentiële informatie van de aanvullende of ondersteundende informatie. Door vervolgens ontwerptechnieken toe te passen, wordt de ‘hero‘ van jouw verhaal het focuspunt.
We laten je een aantal makkelijk toe te passen technieken zien:
Vorm
In een groep van vergelijkbare vormen, valt een afwijkende vorm meteen op. Zo kan je dus makkelijk de focus op de belangrijkste informatie leggen.
Kleur
Een verandering in kleur creëert een focuspunt in het ontwerp. Hoe groter het kleurcontrast, hoe meer het de aandacht trekt.
Afstand
We hebben de neiging om elementen die dicht bij elkaar staan te groeperen. Door een element buiten een groep te plaatsen, valt deze juist extra op.
Witruimte
Een element omgeven door witruimte valt automatisch meer op dan andere elementen.
Minder is meer
Een laatste tip: gebruik deze designtechnieken niet allemaal tegelijkertijd. In veel gevallen zijn 1 of 2 technieken voldoende om de focus op de belangrijkste informatie te leggen.
Geen tijd om zelf met de vormgeving van je informatie aan de slag te gaan of kan je wel wat hulp gebruiken? Neem contact met ons op, we helpen je graag.