Hoe leg je focus op de belangrijkste informatie?

Bij informatiedesign wil je de focus leggen op de meest belangrijke informatie. Hoe leg je de nadruk op een specifiek element, zodat dat direct de aandacht trekt? 

Onderscheid eerst de essentiële informatie van de aanvullende of ondersteundende informatie. Door vervolgens ontwerptechnieken toe te passen, wordt de ‘hero‘ van jouw verhaal het focuspunt. 

We laten je een aantal makkelijk toe te passen technieken zien:

Focus op belangrijkste informatie via vorm

Vorm

In een groep van vergelijkbare vormen, valt een afwijkende vorm meteen op. Zo kan je dus makkelijk de focus op de belangrijkste informatie leggen.

Focus op belangrijkste informatie via kleur

Kleur

Een verandering in kleur creëert een focuspunt in het ontwerp. Hoe groter het kleurcontrast, hoe meer het de aandacht trekt.

Focus op belangrijkste informatie door afstand

Afstand

We hebben de neiging om elementen die dicht bij elkaar staan te groeperen. Door een element buiten een groep te plaatsen, valt deze juist extra op.

Focus op belangrijkste informatie met witruimte

Witruimte

Een element omgeven door witruimte valt automatisch meer op dan andere elementen.

minder is meer

Een laatste tip: gebruik deze designtechnieken niet allemaal tegelijkertijd. In veel gevallen zijn 1 of 2 technieken voldoende om de focus op de belangrijkste informatie te leggen.

Geen tijd om zelf met de vormgeving van je informatie aan de slag te gaan of kan je wel wat hulp gebruiken? Neem contact met ons op, we helpen je graag.

Deel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
samen aan het werk

Interesse?

Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op om dit te bespreken.